Gisteren stelden vier teams van masterstudenten Industriële Ingenieursweten-schappen in de Voedingsindustrie van KU Leuven Campus Geel vier nieuwe, innovatieve en duurzame voedingsmiddelen voor.

In een tijd waarin klimaat en milieu grote groepen van jongeren beroeren en massaal op de been brengen en in de week dat milieuministers vergaderen tijdens de VN-klimaattop in Madrid, stellen de studenten van de Geelse campus van KU Leuven concrete oplossingen voor om op hun manier bij te dragen aan een beter klimaat.

In september kregen de Geelse studenten van KU Leuven de opdracht om een nieuw voedingsmiddel te bedenken dat inspeelt op een behoefte in de markt. Bovendien moest het nieuwe concept ook een positieve ecologische impact hebben. Coaches uit tien bedrijven met naam en faam in innovatie en ondernemerschap begeleidden hen de afgelopen maanden hierbij vanuit hun eigen ervaring en expertise.

Het resultaat van dit traject zijn vier nieuwe, innovatieve en duurzame voedingsproducten:

Eat a Cup:

Eat a Cup is een duurzame oplossing voor festivalorganisatoren. Met een eetbare verpakking voor festivalsnacks kan de afvalberg op festivals immers sterk verminderd worden.

This Is Not A Cheeze

Meer en meer consumenten kiezen ervoor om geen producten van dierlijke herkomst meer te eten. This Is Not A Cheeze is een vegan kaasimitatie op basis van pompoen. Qua smaak en voedingswaarde lijkt het echter wel op een gewone kaas.

Frispy

Dit zijn duurzame en gezonde ontbijtvlokken (vezelrijk, proteïnerijk en zonder toegevoegde suikers) voor millennials en jonge ouders op basis van tweedekans-appels en reststromen van de appelsapindustrie.

Loowissh

Een lekker kombucha-drankje met biologische thee, honing van hier en kruiden uit de tuin. Dit alles in een glazen verpakking, zonder restafvalstromen en gericht op een lokale afzetmarkt.

De ingenieursstudenten proberen door middel van wetenschap en technologie hun steentje bij te dragen aan een beter klimaat. Een schoner milieu start immers nog steeds op je eigen bord.